Dikey iniş-kalkış hayali
TF-X, Transition’ı üreten Terrafugia firmasının yeni modelidir. Bilim kurgu filmlerinden görmeye alışık olduğumuz türden bir uçan araba. Sürücüsüz uçabilen yeni TF-X, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde bulunan rüzgâr tünellerinde test edilmeye başlandı. Dikey havalanıp, iniş yapabilen bu yeni modelde, yolcuyu kapıdan alıp istediği yere otomatik bırakmanın planı yapılıyor. Dört kişilik yolcu kapasitesi olan TF-X, 300 beygir gücünde, saatte 322 km hızla uçabiliyor ve tek seferde 805 km yol kat edebiliyor. Yeni modelin 2020 yılında satışa sunulması bekleniyor.
Beton piste ihtiyaç duymuyor
SkyRunner, Gilo Industries Group tarafından geliştirildi. Bu modelin avantajı hem havada hem karada gidebiliyor olması. Dezavantajı ise havalanabilmesi için uçak pistine ihtiyaç duymasıdır. Kalabalık şehirlerde uçuş için açık arazi veya uygun uçak pisti bulunamayacağı için daha çok kırsal alanlar için uygundur. Havacılık Kurulu, SkyRunner’a A.B.D hava sahasında uçuş izni verdi. Buna rağmen, diğer bazı ülkeler bu araçlara uçuş izni vermiyor.
SkyRunner, birçok helikopterden daha yüksek irtifaya (4500 m) tırmanabiliyor ve havada 90 km/saat hıza erişebiliyor. SkyRunner satışa sunulmak üzere hazır. Satış fiyatı 125 bin dolar olarak belirlendi. ABD gibi havaalanı fazla ülkeler daha çok tercih edebilir. Kısa mesafeden kalkış yapabilmesi, beton piste ihtiyaç duymaması ve açık araziden havalanabilmesi aracın iyi özellikleri. Buna rağmen kötü hava şartlarında kullanılamıyor. Daha çok uçuş sporlarıyla ilgilenen meraklı kullanıcılara hitap edeceği tahmin ediliyor. Geliştirildiği takdirde çift koltuklu modellerine, itfaiye, polis, ordu ve çiftçiler tarafından rağbet edilebilir.
Hiç durmadan 800 km
Terrafugia firması tarafından tasarlanan Transition, tasarlayan ekibin en fazla üzerinde çalıştığı ürün olarak öne çıkıyor. “Başarı en son noktanın her zaman bir adım ilerisinde bulunur.” Firma en son noktadan bir adım daha ileriye gidebilirse, yeni devir onunla başlayabilir. Transition, açılır sabit kanatlara sahip, çift kişilik bir uçan araç. Yine ABD tarafından onaylanarak, havalimanlarını hiçbir engel olmadan kullanabiliyor.
Transition, araba modunda iken 6,7 litre, uçak modunda ise 18,9 litre yakıt sarfiyatı yapıyor. Hiç durmadan 800 kilometre uçuş gerçekleştirebilen Transition, yerden 1220 metre yükseklikte saatte 180 km hıza ulaşabiliyor. Transition’ın şu anki satış fiyatı 279.000 dolar. Planet Green Şirketi geçtiğimiz yıllarda “Uçan Araba” projesinin seri üretimini Türkiye’ye getireceklerini duyurmuştu ama, sonrasında bir gelişme görülmedi.
Askerî maksatlı
İsrail ordusuna hava desteği sağlayan Urban Aeronautics, bu sefer askerî amaçlı uçan araba işine girdi. Görünümü tankı andıran CityHawk, en pahalı uçan araç olma özelliğini taşıyor. 2020 yılında piyasaya sürülmesi beklenen aracın fiyatının 14 milyon dolar olacağı düşünülüyor. CityHawk’ın ilerleyen süreçte sıvı hidrojenle çalışması düşünülüyor. 500 kg yük taşıma kapasitesi olan araç, saatte 180 km hızla gidebiliyor ve dikey iniş-kalkış sistemi sayesinde her tür engebeli araziye uyum sağlayabiliyor. Sürücüsüz kullanımı da tasarlanan aracın, daha çok askerî alanda kullanılması düşünülüyor.
Ticarî olarak ilk uçan araba
399 bin dolarınız varsa ve uçan arabaya binmek istiyorsanız, Hollandalı PAL-V firması “Liberte” isimli uçan arabalarını satmaya başladı. Teslimat tarihi 2018 yılının sonu olarak belirlendi. Satıştaki araçların en pahalısı için (339 bin dolar) “kendi uçan arabamı yaparım” diyen olursa, aynı sayıdaki “Mucidin Girişimcilik Ruhu” ve “Hezarfen” başlıklı yazıları okuyabilir.
Liberte, ticarî olarak ilk kez satışa çıkartılan uçan araba olma özelliğini de taşıyor. Araç 200 beygirlik bir güce sahip ve saatte 180 kilometre hızla uçabiliyor. Tek depoda maksimum 500 kilometre yol alabiliyor ve 3.500 metre yükseklikten uçabiliyor. Liberte’ye sahip olanların hem kara hem de hava ehliyetine sahip olmaları gerekiyor.
Sürücüsüz model
Dünyanın ilk uçan otomobili olarak Dünya Hükümetler Zirvesi’nde kullanılan araç, Çinli bir firma tarafından imal edildi. Otonom Hava Aracı olarak adlandırılan aracın uçuşuna Dubai Yol ve Ulaşım Otoritesi de izin verdi. Ehang, elektrikli bir motora sahip ve Lilium gibi drone mantığında piste ihtiyaç duymadan havalanıyor. Kısa mesafelerde yolcu taşıyan araç, sürücüsüz hizmet veriyor ve 100 kilograma kadar yük taşıyabiliyor. Güvenlik anlamında yedekli bir uçuş sistemi olan aracın güç sistemlerinde bir anormallik oluşunca bu sistemler devreye giriyor.
Satışa hazırlanıyor
Slovakyalı mucit Stefan Klein’in 20 yıldır üzerinde çalıştığı “Aeromobil” isimli uçan arabasının test sürüşleri sonunda bitti. Yakın bir zamanda satışa sunulması beklenen Aeromobil, güçlü bir süspansiyon sistemine sahip ve her türlü zorlu zemine iniş yapabiliyor. Yakıt olarak benzin ile çalışan araç, tasarruflu bir yakıt sistemine de sahip. Stefan Klein’e Türkiye’deki konferansında pahalılığın sebebini sorduğumuzda gülerek, “Bu gümrükten geçerken fiyatlanmamış hali, ikiye katlanacağını düşünüyorum.” diye cevap veriyor.
Taksi projesine hazırlanıyor
Alman Ar-Ge merkezi Lilium Aviation’ın geliştirdiği Lilium Jet isimli uçan araç, şimdiden ezberleri bozmaya başladı bile. Dikey olarak kalkıp inebilen Lillium Jet, saatte 300 km hızla uçabiliyor. Firma, bu hızın çok üzerine de çıkabileceklerini, fakat sivil havacılıktan bundan daha yüksek bir hız için izin alamadıklarını belirtiyor. Ayrıca firma, “Airbus” firmasına benzer bir uçan taksi projesini de beraberinde yürütüyor. Projeye göre saati 60 dolardan dilediğiniz yere ulaşım sağlayabileceksiniz.
Elektrikli motor
Fransa merkezli Airbus havayolu şirketi “Pop up” isimli uçan arabasını fuarlarda tanıtmaya başladı. Paris Havacılık Fuarında ziyaret sonucundaki röportajımıza bakabilirsiniz. Dikey olarak hareket edebilen Pop up, saatte 100 kilometre yol alabiliyor. Airbus’tan gelen asıl heyecan verici haber ise “City Airbus” ismini verdikleri akıllı telefonla çağrılabilen sürücüsüz uçan taksiler. Test uçuşlarına başlanılan “Pop up” ve “City Airbus” için, 2021 yılının başlarında satışa sunulması hedefiyle gerekli çalışmalar yapılıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder